Jsls
Vagy jvendmonds, jvendls. A JSLS sz eredetrl lsd a Javas szt, amelynek sszevont js alakja a jv titkaiba belt s azokat elre megmondani tud egynt jelent, vagy legalbb olyant, aki valami varzsls utjn bizonyos jelekbl a bekvetkezend dolgokat ki tudja olvasni. A Jslsba vetett hit vgs elemzsben az animizmus , kzelebbrl pedig a holtak tiszteletnek egyik legszivsabb let sarjadka s a babons llekbe vert mly gykereinek az a naiv emberi vilgfelfogs nyujt tpllkot, amely szerint az ember sorst szemlyes akarattal s hajlamokkal intz felsbb hatalmak e sorsnak leleplezsre is ksztethetk, ha a kell mdon vallatjk ket. A J. legrgibb feljegyzs pldi, mink az tastementom endori boszorknya (Sam. I. 28.) s az Odisszeiban a hs alvilgi utja, hogy csak a legismertebbeket idzzk a jellemzk kzl, arra vallanak, hogy a jvend titkaiba val belts a legltalnosabb s legrgibb hiedelem szerint a megholtak lelkeinek felidzse ltal nyerhet meg. Innen a nekromantia nagy szerepe a varzslsban egyltaln, kivlt pedig a Jslsban ksbb is, st mg napjaink divatosb baboni kzt a spiritisztk mutatvnyaiban. A Jsls egyb nagyon elterjedt fbb nemei is kzvetett vagy kzvetlen sszefggsben llnak a holtak kultuszval, legmlyebb alapjukban pedig az ennek is gykerl szolgl animizmussal, amint azt a klnfle Jsllatok, a Csillagjsls, Sorsvets, Orkulumok cikkei rszletesebben igazoljk. Itt ltalnossgban csak annyit, hogy a Jsls kezdetleges animisztikus s fetisisztikus alapjrl a vallsos fejlds csendes utjn elbb a politeizmus rendszerbe ill azon alakjig emelkedik, ahol legteljesebb virgjban az kori grg npnl talljuk. Majd innen is feljebb jutva, az egyistensg keretben is helyet tud magnak szortani, amint azt az testamentomi prftk, Krisztus s a keresztny szentek jslatainak szmos pldi igazoljk. St a tudomny larct felvve, mg ott is tovbb lskdik, ahol a pozitiv vallstanaiba vetett hit ugyan mr megrendlt, a babona rkk kiapadhatatlan forrsa azonban mg mindig oltogatni igrkezik az emberi lleknek termszetfltti ismeretre thtoz szomjusgt.
A jsls trtnelme
Knban a jsls az rgmlttl kezdve napjainkig igen nagy jelentsggel br. A jsls vonatkoz legkorbbi emlkek Kna terletn mr a feltrt neolit kori kultrkbl is ismert, de bizonythatan a knai jsls els emlkei a Shan-Yin-dinasztia idejrl, az i. e. II. vezred kzeprl szrmaznak. Ekkor a jsl szertartsok lnyege az volt, hogy egy kln kidolgozott s nagyon bonyolult rtus rvn a js az istensgtl, mindenekeltt Shangdi-tl vlaszt vrt azokra a krdsekre, amelyek a trzsbelieket llandan foglalkoztattk (pl. idjrs, hbor kimenetele, vadszat eredmnyessge, terms minsge stb.). A szertartshoz egy llat, rendszerint valamilyen pats (brny, szarvas) lapockacsontjt vagy egy tekns hasi pncljt hasznltk. A js szigoran elrt rendben tbb mlyedst ksztett a csonton, majd r karcolta az istenhez vagy az skhz intzett krdst. A krdst ltalban gy fogalmaztk meg, hogy egyrtelm vlaszt lehessen r adni (igent vagy nemet). Ezt kveten egy felmelegtett bronzrudacskval kigettk a csonton vagy pnclon elzleg elksztett mlyedseket, majd a tloldalon keletkezett repedsekbl a js, vagy maga a fejedelem rtelmezte a jslatot, s az eredmnyt a krds mellet rgztettk. Ezeket hvjuk ma jsl csontoknak, amelyek egyben a knai rs els emlkei is. A lapockacsont-jsls tudomnyos neve: scapulomantia. A Zhou-kor idejn is jelents szerepe volt a jslsnak. Ekkor mr a teknspncl mellett a cickafark (Achillea millefolium) is megjelenik a js eszkzk kztt. Az kori Knban szles krben elterjedt volt az lomfejts (lom). Idvel a jsls gyakorlata tkletesedett, a jsok jabb s jabb eszkzket, csillagjslsi (asztrolgia) tblkat alkalmaztak. Az korban jelent meg a nagy karriert befutott fldjsls (fengshui) vagy geomantia is, mveli gondosan kidolgoztk annak elmlett, hogy hol s mikor, kinek s milyen fldeken szabad vagy kell hzat, templomot, sremlket vagy rtornyot ptenie. Szablyoztk ezenkvl az ptmnyek mreteit, formjt, magassgt, az ablakok s ajtk irnyt, st az ptkezs megkezdsnek napjt is. Az korba nylnak vissza a gykerei az arcvonsokbl trtn jslsnak (xiang) is, a fiziognminak. A jsls legrgibb s legjelentsebb szakknyve a Vltozsok Knyve (Yijing), amely a yin s yang erk vltakozsnak felhasznlsbl ptette ki rendszert, s a trigrammokbl ll hatvanngy jsjel az let szinte minden dolgra vonatkozan tanccsal szolgl. A csillagokbl trtn jsls Knban mindvgig a legfontosabb jsls egyiknek szmtott. A taoistk (taoizmus) risi anyagot halmoztak fel a csillagszat s az asztrolgia tekintetben, rendszereztk azokat s csillagszati trkpeket, csillagkatalgusokat, horoszkpokat stb. ksztettek. Sok-sok jsknyv, csillagszati naptr, mgikus s jspraktikkrl rott kziknyv fontos eszkz lett a hivatsos taoista jsok, jvendmondk s rolvasok kezben. A taoistknl a jsls szorosan sszefondott a mgival. A jsls ppgy mindig thatotta a np mindennapi lett a szletstl a hallig, mint az uralkod kzvetlen krnyezett. Emellett mindig, mindenben (termszeti jelensgek, vratlan esemnyek stb.) kpesek voltak j s rossz eljeleket felfedezni, amely kihatssal van letkre, sorsukra.
Krtyavets trtnelme:
A Symbolon krtya archetipikus kpekben megjelentett asztrolgiai segtsg, terpia, meditcis jtk, esetleg szrakozs lehet egyben. A krtyk a tizenkt asztrolgiai llatvi jegyet tizenkt szerepszemlyisgknt jelentik meg, amelyek ugyangy lnek bennnk, mint a szereplk a sznpadon. Sokszn kapcsolatban llhatnak egymssal, tbbfle arcot (vagy larcot) lthetnek, ms s ms a szerepk. Amikor asztrolgiai mdszerekkel szeretnnk elbbre lpni az nismeretben, eszkznk a horoszkp, benne bolygk, jegyek, hzak. A Symbolon krtyk segtsgvel egyszerre rtelmezhetjk ezek kapcsolatait, s az elnk trul kpeken keresztl megrtjk, milyen trtnet rszei vagyunk. Carl Gustav Jung, svjci pszichoanalitikus alkotta meg a pszicholgiban azokat az elmleteket, amelyek napjainkig is segtik megrteni tudatalattink rezdlseit. Jung formlta meg a tizenkt archetpus rendszert. A szinkronicits az a szemllet, amely a vletlenszersget elismeri ugyan, de ezzel egytt a trtnseknek j okot tulajdont: bizonyos magasabbrend rendszer figyelhet meg a vilgon mindenben. Eszerint mkdik minden olyan jslsra hasznlt kdrendszer, mint a Ji-King, a Tarot krtya, vagy a Symbolon - a vlaszt kr kapcsolatot kr a mindensghez, hogy annak egy kicsi rszrl tjkoztatst kapjon. Brmilyen rendszert alkalmaz a tancskr (jl), vglis ugyanahhoz a vlaszhoz jut el.
Ahogyan a mitolgia tartja: "Egyszer volt, hol nem volt, a teremts kezdetn volt egyszer egy ember... Ennek az embernek eredetileg kt feje, ngy lba s ngy karja volt, megteremtett formjban, boldogsgban lt. m vtkezett, ezrt Zeusz haragjban nagyot sjtott r, s szthasadt rszeit a vilgban sztszrta. Azta is keresi, hogyan egszlhetne ki, hinyz rszt mikppen tallhatn meg..." A Symbolon sz (Sym=egytt, ballein=vetni, "sszevetett") egyszerre jelent szttrt trgyat s azt a tevkenysget, ahogyan ezek keressre indulunk. gy lehet megrteni, hogy amikor egy bizonyos tulajdonsg esetleg nincsen meg bennnk, emberi kapcsolatainkban akknt egszlnk ki, ahogyan partnerre, trsra, szerelemre, hzastrsra tallunk. Amikor az ember megtallja prjt, kiegszl: bezrta "symbolonjt", boldog lesz, sszekapcsoldik.
A szletsi horoszkp (radix kplet) "kirakhat" Symbolon krtykkal olyan mdon, hogy az alapvet analgik kpekknt jelenjenek meg: a horoszkpot felrajzolva, a bolygk helyre lltjuk a nagy szerepszemlyisgeket, az aspektusokat a kis szerepszemlyisgek jelentik meg. jra lehet rtelmezni a horoszkpot, ha a jegyeket a bolygkkal hozzuk sszefggsbe, vagy ppen az letfeladat szerinti idskon keresnk vlaszt krdsnkre: meditcis krtyt hzunk, tranzitokat rtelmeznk. Tanulshoz akknt alkalmasak a sznes krtyk, ahogyan kpekben ltjuk megjelenni az elvont trvnyeket - gondoljunk Morin de Villefranche egy ttelre, az analgikra az uralmi- s fnyszgkapcsolatokban. Terpis jtkkor a krtyk elvezetik az ember lelkt arra az tra, ahol ppen elrvednivalja akad: ekkor a horoszkp nem tudomny mr, hanem mvszet - egy sznes meditcis mandala mesl az emlkeznival ezeregy mltbli lomrl. |